1.3.06

hi-end ήχος... μύθος η πραγματικότητα?

Αλλο ένα πόστ, που δυστυχώς δεν θα κάνω το χατήρι στην μπουρδολογία...διαβάστε και θα καταλάβετε τι εννοώ!

Οχι ότι δεν υπάρχει ήχος υπερυψηλής πιστότητας, (hi-end) αλλά κι αν υπάρχει, ποιός ξέρει απο μουσική και όργανα να τον αντιληφθεί?..... πρώτη ερώτηση!

Δεν θέλω να μαι αρνητικός, ούτε μηδενιστής... αλλά "μπάστα" πού λέμε!!

Γιατι βρίσκουν ευκαιρία κι άλλοι, οι ειδικοί και καλά, και σε τρελλαίνουν με τα απίστευτα τέστ!!

Ξεκαθαρίζω τη θέση μου και λέω :

Ναι μεν υπάρχει αλλά:

H πρώτη αλήθεια είναι ότι ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ Ο ΟΓΚΟΣ, Ο ΑΕΡΑΣ ΜΙΑΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ (με 50 βιολιά, 30 χάλκινα, γκραν κάσα στα 20 μέτρα,... σε κρεσέντο!!)να μεταφερθεί μέσα απο καλώδια στο σαλόνι σου!!

Οποιος έχει αμφιβολία, να το συζητήσουμε...... γι αυτό άλλωστε τα γράφω!

Υπήρξα τρελλαμένος χαιεντάς, και κάποια πράγματα όταν είσαι τεχνικός και στα σερβίρουν, λές ..τι γίνεται? θα ξεχάσω κι αυτά που ξέρω!

Και ψάχνεσαι...

Μήπως με δουλεύουν, μήπως μου τα παίρνουν βλακωδώς??

Ξέρετε γιατί?

Γιατί ο τεχνικός κυνηγάει τα μηδενικά στην παραμόρφωση, πού είναι μεγααααάλη μ.....ά!!

Κι όμως κύριοι ο ήχος δεν είναι μηδενικά.....εδώ την πάτησα εγώ, δυστυχώς!

Η δεύτερη αλήθεια είναι ότι εαν έχεις παραμόρφωση στο τέταρτο μηδενικό σου λέω εγώ, (0,002 THD) νομίζεις ότι λύνεις το πρόβλημα σου και θα έχεις κρύσταλλινο ήχο??.....χλωμό!!

Ας σοβαρευτούμε, και καθίστε λίγο να τα πούμε.... γιατί τό ψαξα ίσως και λίγο παραπάνω....!

Αλήθεια τρίτη : έχετε ακούσει ΒΙΟΛΙ (σοβαρά μιλάω), δίπλα στ αυτί σας?? πιθανόν όχι!!

Λοιπόν, το βιολί είναι ένα τελείως ξερό όργανο, " κλινικό" ηχητικά (όπως αποκαλείται) , αποστειρωμένο, πού στριγκλίζει σε σόλο!!

Παράλογο?? (εκτός αν κάποιος το ακούει μελωδικό)

Ε, δεν μπορεί να βγαίνει " σιροπιαστό" απ το σύστημα σου... κι ας είναι το CD , της 4AD, η της DECCA!!

(Και οι δύο είναι εταιρίες κορυφή στις ηχογραφήσεις αναφοράς!!)

Λαμπάτοι.... έρχεται και η σειρά σας!! (με την καλή την έννοια, και μόνο ).

Περνάμε στην τέταρτη αλήθεια.

Είμαστε στην γραμμή παραγωγής ενος εργοστασίου κατασκευής ηχείων!

Ξαφνικά , απλώνουμε το χέρι και πιάνουμε δύο γούφερ για να τα ελέγξουμε!

Το ένα ακολουθεί ακριβώς πίσω απ το άλλο!!!

Τα βάζουμε π.χ στό AUDIO PRECISION, (αναλυτής) και βλέπουμε ότι ΜΕΤΡΑΝΕ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΑ ΙΔΙΑ!!

Ερώτηση.... (όποιος ξέρει , να μου το πεί και μένα)!!!!

Πώς στο διάολο γίνεται αφού μετράνε το ίδιο, να ακούγονται διαφορετικά???

Περνάμε στην πέμπτη αλήθεια!

Τι μπούρδες σου κοπανάνε, πουλώντας σου ειδικά φίλτρα για 220V,που κάνουν κι ένα τσουβάλι λεφτά?

Συγκεκριμένα, απ τον τοίχο μέχρι το σύστημα σου αν βάλεις φίλτρο τι θά κερδίσεις, όταν :

Τα καλώδια στο σπίτι είναι τουλάχιστον 10ετίας, ο ηλεκτρολόγος σου χει βάλει 0,75 mm διατομή, στριμμένα με το κουρασμένο χέρι του,έχεις 50 κουτιά διακλάδωσης... εκτός κι αν φέρνεις ενα καλώδιo μονόγραμμο απ τον υποσταθμό της ΔΕΗ στο σπίτι σου (σοβαρά μιλάω) και δεν το ξέρω!!

Είναι σαν να λέμε 98 χιλ. χωματόδρομος, και δύο χιλιόμετρα άσφαλτος!!

Τι σε κάνει επίσης να πιστεύεις ότι αν υποθέσουμε ότι τα χεις όλα αυτά, αλλά μένεις επίσης κοντά στο Μεταξουργείο π.χ, περιοχή με πολλά επαγωγικά φορτία(τόρνους π.χ, κ.λ.π) πού έχουν κάνει ρημάδι το συνφ του ρεύματος, ότι αυτά θα λειτουργήσουν??

Εκτός αν πάρεις εναν ενισχυτή που τα κάνει όλα..π.χ να παίρνει τα 220v και τα ξανα αναπαράγει(σοβαρά μιλάω), και έχεις τα τέλεια 220v!

Ναι, αλλά τότε πιθανόν δεν θα μένεις στο Μεταξουργείο, γιατί μιλάμε για 12 εκατομμύρια, χώρια τα υπόλοιπα.

πηγές, καλώδια,προενισχυτές, κατασκευή χώρου.......κλ.π...κ.λ.π!

Και πάλι.....λίγο χλωμό!

Λοιπόν ξέρετε κάτι?

Κατέληξα ότι όποιος έχει σύστημα κάτω απο πεντακόσιες χιλιάδες, (επίσης σοβαρά μιλάω), και νομίζει ότι ακούει μουσική, .... θα το νομίζει για πολλαααααααά χρόνια!

Δέν μπορεί ένα φθηνό σύστημα να αναπαράγει οοοοόλο τον πλούτο της μουσικής!

Ποια αυθυποβολή, σολωμονική, κοσμική θεωρία, σε κάνει λοιπόν να πιστεύεις ότι κάτι τέτοιο απ τον τοίχο μέχρι το σύστημα σου δουλεύει?

Συγνώμη αν έχω αρχίσει να κατεδαφίζω, ότι είχες πλασμένο μέσα σου για τον hi-end ήχο, (που να δεις ράμματα που έχω για την απάτη στην εικόνα) αν είναι έτσι να σταματήσω, γιατί θα πούμε κι άλλα!

Κουίζ,...και τελειώνω μη σας κουράζω :

Τι προτιμάς καλύτερα, λαμπάτο ενισχυτή με ένα, η και δύο τοις εκατό παραμόρφωση, αλλά και σιροπιαστό ήχο, η fetάτο ενισχυτή με μηδενική παραμόρφωση, (0,001%) , τον τέλειο διαχωρισμό, (πάνω από 140 db), και κλινικό ήχο??

Παιδιά δεν τρελαινόμαστε, έτσι?

Κουβεντούλα κάνουμε για τις " μούφες " που θέλουν να μας πουλάνε!

Θα μπορούσαμε μαζί να γράψουμε βιβλίο, με λεπτομέρειες για jitter, καλώδια, ακουστική χώρου, fine tuning λαμπάτων, (μην περπατάς στο σαλόνι γιατί ταλαντώνει το σύστημα, και άλλα τέτοια εξωκοσμικά!) αλλά και η δουλειά μου δεν είναι, και δεν θέλω, και δεν μ αρέσει!!

Προτιμώ σε φιλικό επίπεδο, με αμεσότητα εδώ..στο blog μου, να ανταλλάξουμε τις πιο δύσκολες ερωτήσεις, να πούμε αλήθειες, και να ψαχτούμε λιγάκι!

Πάρτε το όμως χαμπάρι!

Αυτοί που αποκαλούνται "χρυσά αυτιά " (είναι ιατρικώς αποδεδειγμένα ότι ακούν κάτι παραπάνω απο εμάς στα πρίμα) είναι σαράντα άτομα όλα κι όλα στην Ευρώπη, ανήκουν στην EISA, κι εμείς ΟΛΟΙ δεν έχουμε καμιά σχέση μαζί τους!

Αν σου φέρνει κάτι σε ISO διαδικασία, κοντά έπεσες!

Για μένα που δεν μου περισσεύουν για συστήματα 10.000 ευρώ και βάλε...για ήχο, έστησα ένα αξιοπρεπές σύστημα,(ιδιοκατασκευή ο pro, και πολύ προσεχτική αγορά υπολοίπων κομματιών)με κόστος γύρω στα 4500-5000 ευρώ, το οποίο πατάει στην κυριολεξία κάτω, συστήματα μέχρι 10.000 ευρώ, και δεν ξανα ασχολήθηκα με δαύτα!

Συμπέρασμα :

Με έπεισα ότι είμαι ικανοποιημένος ηχητικά,(καλά παίζει..έτσι νομίζω) γιατί δεν αντέχω οικονομικά να ξαναστήσω ένα σύστημα με λαμπάτο ενισχυτή,...ηχεία του KLIPSCH, αναλογικό πλατώ......και ήχο σαν όνειρο!!

Σ αυτό το σημείο είχα υποσχεθεί photo,...και είπα να το τηρήσω!

Αυτός είναι ο παθητικός προενισχυτής μου...τι θα πεί παθητικός pro?

Στην ουσία είναι ένα source selector, (επιλογέας πηγών), μεταξύ πηγών και τελικού ενισχυτή.

Ενας τέτοιος μπορεί να στοιχίσει απο είκοσι ευρώ.....μέχρι 1000 ευρώ..μπορεί και παραπάνω, αλλά μετά πιάνεσαι μ.....ς!! ( λες και θα καταλάβεις τίποτα!!)

Προσωπικά πήγα στην Ερμού πήρα χαλκό(φύλλο) στα 2 mm, και επειδή ήταν δύσκολο να " ράψω " το κουτί εγώ, πήγα και μου το έκανε ένας παππούς που βρήκα, κάπου στη Σπύρου Πάτση.

Εννοείται ότι το κουτί πρέπει να ναι χάλκινο και ενιαίο (χωρίς βίδες, αλλιώς δεν κάνουμε τίποτα).

Κατόπιν το πήγα για νικέλωμα για να αποκτήσει και μια ωραία εμφάνιση!

Πίσω πλευρά με τα ακριβούτσικα RCA βύσματα, της WBT. (απ τα καλύτερα).


Ο επίσης ακριβούτσικος μεταγωγός της ελβετικής ELMA, (στοιχίζει όσο κάνει ένα ρολογάκι) ο οποίος στηρίζεται στο πουθενά, στον αέρα,(κυριολεκτώ) είναι ακριβώς πάνω στα βύσματα, όχι με σύρμα,...αλλά απο είδη αργυροχρυσοχοίας αγόρασα ασήμι υψηλής καθαρότητας 1 mm, που κολλήθηκε με ειδική κόλληση!!!

Αυτό έγινε για να μην παρατηρηθεί το φαινόμενο της διόδου με τα επίχρυσα βύσματα στο σημείο κόλλησης μετά απο καιρό!!...(έχει κι άλλα μυστικά, πιστέψτε με!)

Ο μαύρος κύβος που φαίνεται είναι το ποτενσιόμετρο ήχου...Black Beauty λέγεται, (σημαίνει μαύρη ομορφιά)....επίσης ακριβούτσικο, και είναι της ALPS.

Μην με ρωτήσετε πώς κλείνει απ την κάτω μεριά,.....γιατί απλά δεν κλείνει!!

Ισα-ίσα έχω βάλει ένα προστατευτικό αφρολέξ,..μόνο και μόνο για να μην σκονίζεται!

Το συνολικό κόστος έφτασε στα 300 ευρώ περίπου.

Μιλάμε για 8 βύσματα, 1 μεταγωγό, 1 ποτενσιόμετρο, και ένα κουτί ιδιοκατασκευή.

Και βέβαια μπορούσα να ανέβω κι άλλο κατηγορία οικονομικά, αλλά δεν ήθελα!

Στη διάθεση σας για ανταλλαγή απόψεων, σχόλια,...κλπ...κλπ

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλά τα λες μόνο που δεν κατάλαβες ότι αυτό που έφτιαξες αν ποτέ επιχειρούσες να το βγάλεις στην παραγωγή με τα «όλα» του θα κόστιζε στον πελάτη 3000 ευρώ έχοντας εσύ ως κατασκευαστής το πιο μικρό κέρδος. Το κόστος κατασκευής αυτών των προϊόντων είναι περίπου το 10% της τελικής τιμής πώλησης. Ρώτα έναν οποιωνδήποτε κατασκευαστή και θα εκπλαγείς. Άλλο είναι το DIY και άλλο η σωστή επαγγελματική παραγωγή!
Για τις αλήθειες 1,2,3 οκ αλλά: όλοι τα ξέρουν απλά γουστάρουν….
Για την τέσσερα μμμμ χαοτικό φαινόμενο είναι, από ότι είδα το έχεις διαβάσει….
Για το πέντε τηλεφωνικά, γιατί πρέπει να γράφουμε μια ώρα…παντός αν τελικά καθαρίσεις το ρεύμα φτηνά και έξυπνα τότε αρχίζει το hi fi!!
Όσο για το σύστημά σου συμφωνώ απολύτως μέχρι αυτή την τιμή και με μυαλό-πραγματικές γνώσεις όλα είναι πολύ κοντά στο καλύτερο εφικτό.
Απλά αλλάζουμε κάθε λίγο τον ήχο μας πχ με καλώδια όχι γιατί δεν είναι καλός αλλά γιατί τον έχουμε βαρεθεί, και αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια….
Και ξέρουμε όλοι μέσα μας γιατί το κάνουμε…..(εξαιρούνται αυτοί που μπορούν και αλλάζουν γυναίκα..)

Φιλικά και με σεβασμό
Κωστής

Μιχάλης Μπακόλας είπε...

Κωστή μου πολύ καλησπέρα!
Αυτό μ αρέσει εδώ, η αμεσότητα!
Κατα τ άλλα, γνωρίζουμε όλοι θεωρώ, ότι η μεγάλη παραγωγή εκμηδενίζει το κόστος...και ότι θα στοίχιζε 3000 ευρώ ο προενισχυτής π.χ, αλλά να σου πώ και κάτι?
Δεν νομίζω ότι η σωστή επαγγελματική παραγωγή έχει το δικαίωμα να συγκριθεί η να συμβαδίζει έστω, με το....DIY project γιατί..καλή κι η Mercedes, ΑΛΛΑ προσιτή.
Η Rolls Royce όμως...π.χ, που όλο της το εσωτερικό είναι χειροποίητο κάνει 80 μύρια, και........δεν είναι και προσιτή!

Προσωπικά επιμένω ότι....άλλο 'εργοστασιακή' κόλληση, κι άλλο...'hand made'!
Φτιάχνουμε ένα κύκλωμα audio στο 'εργοστάσιο', κι ένα στο...'χέρι'.
Και μετράμε τι...'φυσάει' το ένα, και τι το άλλο..έ, εκεί θα γελάσουμε!

Οσο για το κόστος να σου απαντήσω με μια δόση χιούμορ ότι:
...άλλο το εργοστασιακό, κι άλλο το δικό μου που θα βγάλω ΠΕΝΤΕ!! κομμάτια έν ζωή!
Παίζουν...συλλεκτικά! Κατάλαβες?

Σ ευχαριστώ για το σχολιό σου, όποτε θέλεις μπορείς να μου στείλεις mail, να αναλύσουμε τα 'ρεύματα', να δώ τι κυκλοφορεί το 2009 απο πληροφορίες, γιατί θα χαρώ να δώ κάποια αλλαγή 'μετρήσιμη' κι όχι..ΜΟΝΟΝ στην 'τσέπη' μου!
Να σαι καλά! (^_^)