28.4.06

Φυσικά....Tetris!! (για δυνατά μυαλά!)


Ενα μαθηματικό θαύμα, (όπως υπάρχουν κι άλλα) που προσωπικά πολύ μ ενθουσιάζει.

Το ελληνικής (μάλιστα! καλά ακούσατε) καταγωγής παιχνίδι με τις απίθανες επιστημονικές και ψυχολογικές προεκτάσεις!..

Το Tetris είναι απ τα παλαιότερα ηλεκτρονικά παιχνίδια και έχει κατασκευαστεί πριν από περίπου 25 χρόνια από τους Ρώσους μαθηματικούς Alexei Payitnov , Dmitri Pavloski και Vadim Gerasimov της Soviet Academy of Science.


Αρχαία ελληνική μαθηματική επιστήμη, σύγχρονη Συνδυαστική Γεωμετρία, θεωρήματα μη πληρότητας του Godel, διάσημοι επιστήμονες όπως ο πολύς Roger Penrose, ολόκληρα προγράμματα του M I T , αλλά και ερευνητικά κέντρα έχουν εμπλακεί στην εύρεση ενός μαθηματικού μοντέλου που να δίνεται επιτέλους ΛΥΣΗ σ αυτό το " παιχνίδι" !!

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΝΟΗΜΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ TETRIS!!!

Όταν οι αρχαίοι κάτω απ το όνομα πεντόμινο, ένα σαφώς δυσκολότερο παιχνίδι-επινόημα, απασχολούσαν πνευματικά και διασκέδαζαν τα παιδιά τους, κατανοούμε ακόμα μια φορά με δέος, τι είδους μυαλά παρήγαγαν αυτόν τον μέγα Πολιτισμό του Μέτρου, και της Αρμονίας.

Στο Tetris τώρα, οι Ρώσοι μαθηματικοί υποβάθμισαν το πεντόμινο σε τετρόμινο, εξ ου και το όνομα Τετράς- Tetris!

Αυτό ήταν υποχρεωτικό αφού αλλιώς η μαθηματική περιγραφή του προβλήματος σε επίπεδο Η/Υ υπό μορφή αλγόριθμων και, ακολούθως προγραμμάτων, όπου ο κάθε παίχτης και όχι ο υπολογιστής καθοδηγεί την εξέλιξη, ήταν ΣΧΕΔΟΝ ΑΔΥΝΑΤΗ!!

Μάθετε επίσης ότι ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΞΕΠΕΡΝΟΥΝ ΤΑ 15 ΛΕΠΤΑ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΠΑΙΞΙΜΑΤΟΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΧΑΣΕΙ!

Όχι επειδή φταινε οι ίδιοι, όσο επιδέξιοι και να ναι!

Απλά το παιχνίδι αυτό δεν επιλύεται!!!!!!!

Αρκεί να σημειωθεί ότι το τμήμα προχωρημένων μαθηματικών του Μ Ι Τ που συστάθηκε ειδική ομάδα για την μελέτη του Tetris, κατέληξε μετά από χρόνια ερευνών στην απόδειξη της ΜΗ ΕΠΙΛΥΣΙΜΟΤΗΤΑΣ!

Ανήκει στη περίφημη κατηγορία των NP-Complete προβλημάτων, όπου ο χρόνος επίλυσης αυξάνει εκθετικά όσο επιχειρείται μια αυξανόμενη βελτιστοποίηση κάποιου απ τους σκοπούς του παιχνιδιού-προβλήματος.

(Κάντε μια δοκιμή και θα το διαπιστώσετε!)

Η σχετική έκθεση βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.atlascom.gr/TETRIS/Tetris_is_Hard_Even_to_Approximate.pdf


Το τραγικό είναι ότι οι ίδιοι οι Ρώσοι επιστήμονες δεν κέρδισαν το παραμικρό, αφού την εποχή της εφεύρεσης αυτής, το τότε Σοβιετικό καθεστώς απαγόρευε την εμπορική εκμετάλλευση για ίδιον όφελος!

Οι σοβιετικοί τότε, όπως έχει πλέον διασταυρωθεί, το είχαν διοχετεύσει στη δύση με σκοπό να αποδείξουν την υπεροχή της σοβιετικής επιστήμης σε όλα τα επίπεδα, ως απάντηση στα δυτικά παιχνίδια αποβλάκωσης, τύπου packman και space-invaders.

Μάθετε ότι από μαθηματικής πλευράς έχει μελετηθεί περισσότερο απ το σκάκι, μελέτη που άγνωστο ακόμα για πόσο θα συνεχίζεται!

Μια πολύ ενδιαφέρουσα δωρεάν εκδοχή του Tetris για Η/Υ υπάρχει στο http://www.astatix.com/crazytetris.php


Όσοι ενδιαφέρονται για τη μαθηματική, προγραμματιστική πλευρά του πεντόμινο ας δουν και το http://godel.hws.edu/java/pent1.html

To Tetris όπως είπαμε ανήκει στο χώρο επίλυσης προβλημάτων τύπου NP-Complete που σημαίνει " Non-deterministic Polynomial Time " και τα οποία είναι τα δυσκολότερα και πιο απλησίαστα, με κλασικούς μαθηματικούς τρόπους επίλυσης, προβλήματα.

Τα προβλήματα αυτά ( NP-Complete) με όλες τις συγγενείς επεκτάσεις αφορούν το σύνολο των προβλημάτων μιας οργανωμένης κοινωνίας.

Στις συγκοινωνίες κάθε είδους, μισθοδοσίες και κόστος σε επίπεδο κρατών, οικονομικές εκτιμήσεις για μετακινήσεις κεφαλαίων, και πολλά ακόμα!!

Πληροφορίες γύρω απ τα NP-Complete προβλήματα για αρχή, καλό είναι το http://en.wikipedia.org/wiki/NP-Complete

Από ιατρικής πλευράς η διεπαφή αυτή έχει εξαιρετικά θετική επίδραση στη βελτίωση των αντανακλαστικών.

Η έρευνα της Ιατρικής σχολής του Harvard έγινε σε μεγάλο δείγμα εθελοντών, όπου εθελοντές έπαιζαν Tetris για μεγάλα χρονικά διαστήματα στη διάρκεια της ημέρας.

Κατόπιν κοιμόντουσαν και , μετά την αφύπνιση γινόταν πλήρης και αναλυτική καταγραφή των ονείρων τους.

Κάποιοι είχαν ιστορικό αμνησίας, κάποιοι ήταν πολύ έμπειροι, και κάποιοι είχαν ψυχικές διαταραχές.

Τα όνειρα όλων είχαν άμεση σχέση με την δομή του παιχνιδιού καθώς σε όλους σχεδόν, η ονειρική επιδίωξη ήταν η όσον το δυνατόν τελειότερη απόδοση στο παιχνίδι.

Πράγμα που σημαίνει ότι, κατά την διάρκεια του ύπνου, ο εγκέφαλος αναπλάθει και δοκιμάζει ένα πλήθος στρατηγικών και μεθόδων, με σκοπό την βελτίωση μέσα στο καινούριο περιβάλλον.

Όπως καταλάβατε, ο εγκέφαλος αγωνίζεται να αφομοιώσει τις νέες διαδρομές και διεργασίες στις οποίες τον υποβάλουμε να μαθαίνει,....σε έναν ασυνείδητο κόσμο!

Επίσης απίστευτες αγχολυτικές ιδιότητες οι οποίες αποδείχθηκαν πέραν κάθε αμφιβολίας, αφού όσοι απ τους εθελοντές είχαν ιστορικό φοβικών συνδρόμων, άρχισαν σταδιακά να τα αποβάλλουν!!

Δεν θέλω να σας κουράσω παραπάνω, πήρατε μια ιδέα τι είναι το Tetris επί της ουσίας, γι αυτό όταν δείτε κάποιον να παίζει Tetris ακόμα και στο κινητό του, μην τον περάσετε για παλιομοδίτη, γιατί το πιο πιθανό είναι να οξύνει το μυαλό του...ακόμα κι αν δεν το ξέρει ούτε ο ίδιος!

Θέλω να εκφράσω την συμπάθεια μου στη Ρώσικη επιστημονική κοινότητα, (όχι μόνο για την τελειότητα χωρίς λύση που δημιούργησαν), αλλά και για την απίστευτη τεχνολογική τους υπεροχή και σε άλλα πράγματα. (Προσωπική γνώμη)

Απολαύστε λοιπόν Tetris...όπου το βρείτε!

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα.
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου και αγαπημένο παιχνίδι το Tetris.
Το crazy tetris στο οποίο παραπέμπεις όμως,δεν είναι δωρεάν, αφού σε κάθε άνοιγμα μας λέει "αγοράστε το".
Μπορείς βέβαια να παίξεις αλλά εκείνο το UNREGISTERED με τα κεφαλαία κόκκινα γράμματα που εμφανίζεται στο ταμπλώ παιχνιδιού είναι πολύ εκνευριστικό.

ci είπε...

Καλημέρα, τυχαία σε ανακάλυψα και πράγματι ευχάριστη έκπληξη.
Πολύ πιθανόν, γνωρίζεις και την κατά κάποιο τρόπο 3-διάστατη εκδοχή του τέτρις, το block out - με το οποίο είχα περάσει ώρες!
Και το παιχνίδι που επίσης αναφέρεται σαν tetris-clone και ακόμα και τώρα δε βαριέμαι : το breakthru της Spectrum Holobyte (μην πω κι ότι μού άνοιξε η όρεξη τώρα να κάνω σχετικό αφιέρωμα!).

Μιχάλης Μπακόλας είπε...

Καλησπέρα σας και Καλό μήνα.

@ panic room

Σ ευχαριστώ για το σχόλιο σου, αλλά ξέρεις ότι και το free έχει το κόστος του!
Κάτι θα ζητάνε ρε γμτ!
Παράδειγμα :
Θέλεις να κατεβάσεις έναν εναλλακτικό browser (συγκεκριμένα τον Opera ) και σου βάζει ένα banner νααα!(με το συμπάθειο).
Πρέπει να πληρώσεις για να φύγει!

Πληροφοριακά επειδή είδα τo blog σου, είναι άξιο linkαρίσματος με τέτοια θεματολογία!
Θα θελα να το συμπεριλάβω στους bloggers του blog μου σαν link, αλλά θα θελα να πάρω την άδεια σου πρίν το κάνω.

Σ ευχαριστώ.


@citronella

Τυχαία γίνονται κάποια πράγματα citronella.
Ναι, γνωρίζω την 3-διάστατη εκδοχή του..και αρκετές ακόμα.
Το θέμα που σήκωσα είναι αρκετά " διαβασμένο " μιας και το γνωρίζω απ τις πρώτες εκδόσεις του.
Ξέρεις, η απορία μέσα μου πρίν το βγάλω, ήταν του στύλ : Να πώ για το Tetris?
Ποιός ασχολείτε πιά?
Σ ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου, είδα το blog σου,έχεις κάνει πολύ, και καλή δουλειά, και θα το " παρακολουθώ " εν θερμώ.

Σ ευχαριστώ.

hardrain είπε...

τυχαία, μέσω του θαυμάσιου μπλογκ της Κατερίνας προ των Πυλών σε ανακάλυψα. Πολύ πολύ καλές (και...χρηστικές επιτέλους!) οι σελίδες σου. Μπράβο, ένα μπλογκ με χαρακτήρα. Σπανίζει το είδος.

Μιχάλης Μπακόλας είπε...

δύων ανατελλων,

Σ ευχαριστώ για το σχόλιο.

Είχα μεγάλη επιφύλαξη πρίν ξεκινήσω κάτι τέτοιο, για το λόγο του ότι είμαι τεχνικός, και δεν ξέρω ακόμα και τώρα τελικά, αν ενδιαφέρουν οι πληροφορίες αυτές τους συνανθρώπους μας.

Στο πόστ " που απευθύνομαι" , εξηγώ πολύ χοντρικά βέβαια τι κάνω.

Θέλω να μοιράζομαι πράγματα, πράγματα πολύτιμα όπως είναι η γνώση (τουλάχιστον γύρω απ αυτά που κάνω) χωρίς δόλο, χωρίς κάποια εξωκοσμική έννοια (χιούμορ)..γιατί απλά μ ευχαριστεί!

Επίσης έχεις αξιόλογο blog, και ξέρεις τι μου κανε εντύπωση?
Δεν περίμενα να πέσω πάνω στο Τσέρνομπιλ που "σήκωσες", μιας και έχω μια φίλη στο BELARUS, και μεγαλώνει παιδί..άσχημα, και έχουμε καιρό να μιλήσουμε.

Ειλικρινά και πάλι σ ευχαριστώ, και θα προσπαθήσω να έχω μεγαλύτερο εύρος κατασκευών και πειραμάτων.