17.4.12

φτιάξε τη δική σου ηλεκτροπόντα


Δεν πρόλαβε να στεγνώσει το...'μελάνι' απ το προηγούμενο πόστ, και αποφάσισα να μετατρέψω σε κάτι πιο χρήσιμο εκείνη την κατασκευή

Διάσπαρτες στο ίντερνετ είναι οι κατασκευές αυτές,  αλλά εδώ θα σας δείξω τη δική μου έκδοση

                                                      ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ + ΥΛΙΚΑ

Ενας μετασχηματιστής απο φούρνο μικροκυμάτων και ΜΟΝΟ! Εγώ τον είχα έτσι κι αλλιώς απ την προηγούμενη κατασκευή..


            Είναι αυτό το 'κτηνάκι' που πρέπει να υποστεί κάποιες επεμβάσεις, δείτε παρακάτω..
                                                             ΘΕΛΕΙ ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ!
Το πρώτο πράγμα λοιπόν που πρέπει ν αφαιρέσουμε είναι το δευτερεύων τύλιγμα του μετασχηματιστή. 
Πως το ξεχωρίζουμε; είναι το τύλιγμα με το πολύ ψιλό σύρμα που βρίσκεται στο πάνω μέρος του σώματος.
Κάτω βρίσκεται το ΠΡΩΤΕΥΩΝ τύλιγμα, δηλαδή τα 220V!
Πως αφαιρούμε το τύλιγμα.
Προσωπικά πήρα ένα ίσιο 'κοφτερό' αλλά και πλατύ κατσαβίδι, ένα σφυρί, κι άρχισα να το κόβω μέχρι που έμεινε ένα 'σώμα' σύρματος μέσα στον πυρήνα του μετασχηματιστή.
Βλακωδώς δε, δεν έβαλα κάτι ενδιάμεσα (εννοώ μεταξύ τυλίγματος πρωτεύωντος-δευτερεύωντος για να μη φάει 'κατσαβιδιά' το πρωτεύων) με αποτέλεσμα να το τραυματίσω, ευτυχώς..πολύ ελαφρά!
Αφού λοιπόν και σείς όπως και γώ γεμίσετε τον τόπο συρματάκια, βρείτε ένα σκληρό κομμάτι ξύλο η σίδερο, ώστε να μπορέσετε να αφαιρέσετε και το εναπομείνων 'σώμα' που είπαμε πιο πάνω και που έμεινε μέσα στον πυρήνα
 Αν όλα έχουν πάει καλά...θα πρέπει να βλέπετε κάτι τέτοιο, έναν καθαρό πυρήνα ΜΟΝΟ με το πρωτεύων τύλιγμα του.

Οπως στην προηγούμενη φωτό, έτσι και δώ βλέπουμε στο διάκενο του μετασχηματιστή αυτά τα 2 'μέταλλα' τα λεγόμενα magnetic shunts. 

                                   ΑΦΑΙΡΕΣΤΑ ΤΑ, αλλιώς ΔΕΝ θα δουλέψει!
                                            Με τον ίδιο τρόπο που αφαιρέσαμε και το τύλιγμα,
                                            δηλαδή  σφυράκι - κατσαβιδάκι!


Τώρα τι θα τυλίξουμε στο κενό που δημιουργήθηκε στο άνω μέρος του πυρήνα.
Εχω δεί πολλές παραλλαγές για το υλικό που τοποθετείται σαν δευτερεύων τύλιγμα, που πραγματικά το αφήνω στην κρίση σας!
Απλά, δώστε στο google τον όρο αναζήτησης microwave welding και θααα..παλαβώσετε απ τα αποτελέσματα!

Εγώ χρησιμοποιήσα (όπως βλέπετε παρακάτω) 3 δεκάρια καλώδια (10mm) συστρεμμένα (και παράλληλα) μήκους ενός μέτρου το καθένα. Πλεξούδα δηλαδή...


Και στη συνέχεια τα έβαλα όλα μαζί μέσα σ έναν ακροδέκτη 25άρη, (25mm) και αφού τα συμπίεσα για καλύτερη μηχανική σύσφιξη....

                                                          η πλεξούδα που λέγαμε.....


                                                   κόλλησα με καμινέτο, γιατί δεν έχω τόσο μεγάλο
                                                   κολλητήρι..


 Επόμενη κίνηση είναι να τυλίξουμε όσες περισσότερες σπείρες μπορούμε, στην δική μου περίπτωση  τυλίχτηκαν 3 αλλά με την τεχνική του τυλίγματος παράλληλων χαλκόφυλων παίρνει και περισσότερες
Αυτό που θα πρέπει να μετρήσετε σαν τάση είναι μεταξύ 1 και 3 V.
Αν έχετε αυτό το αποτέλεσμα τότε είστε O.K! Τάση λοιπόν 1-3V και ισχύ.....800A στην περίπτωση μου!


Αυτή την μορφή πρέπει να χει το τύλιγμα σας..περίπου!
Καλά μη τρελλαίνεστε, δείτε και μερικά βίντεο στο YouTube ώστε να καταλάβετε τι παίζει, τα πράγματα δεν είναι και τόσο κρίσιμα, πρόκειται για...'ΓΑΙΔΟΥΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ'

Επόμενη κίνηση είναι να ετοιμάσουμε τις ακίδες συγκόλλησης, αυτές πρέπει να είναι χάλκινες υψηλής ποιότητος κανονικά, αλλα και δυό...'γαιδουρόβιδες' πολύ καλά σφιγμένες κάνουν καταπληκτική δουλειά...όπως στην δική μου περίπτωση!
Ετσι κι αλλιώς δεν 'πάω' για κατασκευαστής αυτοκινήτων, έφτιαξα την πόντα περισσότερο για πειραματισμό!
                                                     Αυτή είναι η μία..'ακίδα'

                                                      Εδώ φαίνονται και οι δύο μαζί..

Επόμενη κίνηση ήταν να φτιάξω ένα..λεβιεδάκι για να μπορώ να ποντάρω, ψάξε-ψάξε βρήκα ένα κομμάτι ξύλο που αξιοποιήθηκε καταλλήλως..

Αυτό το 'στρογγυλό' που βλέπετε είναι περίσσευμα απο βάση κουρτινόξυλου, αλλά στην παρούσα κατασκευή έγινε βάση της άνω ακίδας

Στην πίσω πλευρά εφάρμοσα έναν μεντεσέ που βρήκα, ο οποίος στερεώθηκε προσωρινά με τσιμπίδα και σφικτήρα ώστε να κάνω ένα τσιμπιματάκι με ηλεκτροκόλληση για να μπορεί να ανεβοκατεβαίνει.
Το σημαντικό εδώ είναι οι ακίδες να είναι ευθυγραμμισμένες, κι άν βάλετε βίδες και σείς όπως και γώ, να χετε και μία λίμα μαζί γιατί θα στε συνέχεια στο ξύσε-ξύσε των ακίδων! Πιάνουν..'καπνιά'!

Αυτή είναι η τελική μορφή, γι 'αρχάριος' καλά τα πάω, έτσι;
Βέβαια στην πίσω πλευρά μπορεί να μπεί κι ένα ελατηριάκι  ώστε να το κρατάει πάντα σηκωμένο (ε, όρθιο ήθελα να πώ) για να μη σκάει η μία ακίδα πάνω στην άλλη! Εγώ στηρίχτηκα σε μένα και ΔΕΝ έβαλα!
                                                            ΕΣΕΙΣ ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ!

                                                    Αυτή είναι η δική μου έκδοση....είμαι σίγουρος
                                                    ότι εσείς θα φτιάξετε καλύτερη!

Κοίτα φίλε, μη νομίζεις ότι ήξερα απο ηλεκτροπόντα. Εμαθα μέσω ίντερνετ ''τσάκα-τσάκα'' κι όλας! Τελειωμένη 'δουλιτσα' είναι αυτό που βλέπετε, κοινώς άρχισα να ποντάρω ότι έβλεπα μπροστά μου!

Αλλη μία εδώ απ την πίσω πλευρά, καθώς επίσης και 2 πονταρισμένα τσέρκια. Δουλίτσα..'τζάμι' μιλάμε!
Τώρα, βιντεάκι απ το ποντάρισμα με  background μουσικούλα ΔΕΝ σας ανεβάζω, φτάνει αυτό που βλέπετε!

                  Να στε καλά, και να φτιάχνετε πάντα ωραία 'πράγματα'

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

με τα σιδεράκια αναμεσα στα 2 πηνια γιατι εισαι το καθετος στην αφαιρεση τους;

Diagbox είπε...

Μπορώ να καταφέρω να το κάνω για επισκευή του αυτοκινήτου μου;
Ή ζητάω πολλά!

Μιχάλης Μπακόλας είπε...

Δημήτρη καλημέρα! Ούτε να το δοκιμάσεις!! Καθαρά πειραματικός ο σκοπός, σε επιπεδο εργαστηρίου!